Hjem / Nyheter / Hvordan står det til med innemiljøet på arbeidsplassen din?
Cover Image for Hvordan står det til med innemiljøet på arbeidsplassen din?
Hvordan står det til med innemiljøet på arbeidsplassen din?

“Better air, better business” er det noe som heter, og bak dette slagordet ligger det mye alvor. For hva skjer med helsen til medarbeiderne og produktiviteten på arbeidsplassen når innemiljøet er dårlig? Og hva kan du gjøre for å få et godt inneklima igjen?

Luften innendørs forurenses konstant av mikroorganismer. Disse kan være husstøvmidd, bakterier, pollen, alger, og sopp- og muggsporer. Dette er helseskadelig, og kan føre til lavere effektivitet og øke sykefraværet.

Hva sier arbeidsmiljøloven om inneklimaet?

Årsaken til dårlig inneluft og innemiljø på arbeidsplassen er ofte gamle og dårlig vedlikeholdte ventilasjonsanlegg. Avsetning av partiklene følger tyngdeloven, og etter hvert som tiden går blir flere og flere av mikroorganismene liggende i anlegget. Det fører til en gradvis forverring av innemiljøet.

Det er ikke bare tyngdeloven som gjelder – flere steder i Norske Lover er det klare og tydelige krav til innemiljøet. I arbeidsmiljølovens § 4-4 står det at blant annet støy og inneklima “skal være fullt forsvarlig ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, miljø, sikkerhet og velferd.”

Hvem har ansvaret for innemiljøet?

Det er lederens ansvar å sørge for et godt inneklima på arbeidsplassen.

Dette betyr som regel at dere enkelt og greit har et velfungerende ventilasjonssystem

Hvis du har fått klager på innemiljøet fra dine ansatte må dette tas på alvor, spesielt hvis det oppstår fravær som kan relateres til dårlig inneklima. Ifølge Arbeidstilsynet kan symptomer på dårlig inneklima være

  • Konsentrasjonsvansker
  • Unormal trøtthet
  • Hodepine
  • Hoste
  • Tett nese
  • Tørre slimhinner
  • Tørre og sviende øyne
  • Tørr hud
  • Tørr hals

Kanskje du har merket noen av dem selv? Disse symptomene oppstår fem ganger hyppigere i bygninger med dårlig inneklima sammenlignet med bygninger som har godt inneklima.

Ren luft hjelper oss med å ta bedre avgjørelser og bli mer produktive.

En undersøkelse som ble gjort av amerikanske Environmental Health Perspectives viste at luftkvalitet kan bidra til økt effektivitet. Arbeidstakere ble testet i to forskjellige kontormiljøer, et med dårlig inneklima og et med godt, på informasjonsbruk og strategi. Resultatet var oppsiktsvekkende: I ren luft forbedret innsatsen seg på disse to områdene med henholdsvis 172 og 183 prosent. Det betyr at ren luft hjelper oss med å ta bedre avgjørelser og bli mer produktive, og at det bokstavelig talt lønner seg å ha et godt inneklima.

Rensing av ventilasjonsanlegget

Uansett helsegevinster og effektivitetsøkning: For mange bedrifter er det likevel slik at et nytt ventilasjonsanlegg vil bli en svært dyr investering. Derfor blir det gjerne utsatt. Og utsatt igjen. Men hvorfor risikere medarbeidernes helse når problemet med dårlig innemiljø kan løses på en rimeligere og svært enkel måte? Du behøver nemlig ikke å skifte hele anlegget for å nyte alle fordelene et nytt kan gi deg.

Power Clean-metoden er mekanisk rengjøring av ventilasjonsanlegget med roterende børster. Dette er som regel den beste måten å dyprense kanaler, vifter og viftehus på. I tillegg til at metoden er bra for økonomien, er den også miljøvennlig siden det ikke brukes løsemidler, pulver eller kjemikalier. Også jevnlig vedlikehold bidrar til mindre støy og bedre økonomi, siden et friskt ventilasjonsanlegg lever lenger.

En investering i godt inneklima er en god investering i god helse.

Over 100 000 boliger, borettslag og bedrifter har hittil fått et bedre innemiljø takket være Power Clean-metoden. De vet alle at en investering i godt inneklima er en investering i god helse.

© 2022 TT-Teknikk AS. All rights reserved.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å analysere trafikken vår og gjøre nettstedet bedre. Ved å klikke "Godta alle", samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. For mer informasjon kan du lese vårpersonvernerklæring.